Den svenska bilfärjan Zenobia

Den svenska bilfärjan M/S Zenobia sjönk utanför Cypern i juni 1980. Fartyget var då lastat med 135 lastbilar och trailers som skulle fraktas till Syrien. Ombord fanns även 121 passagerare. M/S Zenobia besöks idag flitigt av dykare då vraket anses vara en av världens bästa dykplatser

Fartyget

Fartyget

M/S Zenobia är byggt av Kockums i Malmö och levererades till Rederi Ab Nordö i slutet av år 1979. Fartyget var mycket modernt för sin tid och hade en maxhastighet på 21,5 knop. Fartyget skulle frakta främst lastbilar och trailers mellan Koper i Slovenien till Tartous i Syrien. Ombord fanns 140 hytter och man kunde max frakta 175 trailers per resa. Namnet Zenobia kommer ifrån den syrianska drottningen som var mycket mäktig under antiken. Hon var drottning i Syrien mellan åren 267 och 272. M/S Zenobia levererades som sagt i slutet av år 1979 till rederiet. Cirka tre månader efteråt var det dags för den första färden. Den 30 maj 1980 avgick fartyget mot Syrien med 135 lastbilar och 121 passagerare ombord.

M/S Zenobia sjunker den 7 juni 1980

Problemet för Zenobia började redan den 2 juni. Detta var som sagt jungfruresan och därmed genomgick besättningen en rad tester av systemen ombord medans man färdades mot Syrien. Den 2 juni var det styrsystemet som testades och man lade en gir på 1 grad babord och sedan en gir på 1 grad åt styrbord. Fartyget gjorde dock inte som besättningen ville utan fortsatte att gira åt styrbord och en kraftig krängning skedde som orsakade slagsida skedde. Man gjorde flera försök att räta upp fartyget men det gick inte och slagsidan var nu 40 grader. Besättningen skickade ut ett nödrop och begärde bogsering in till Larnaca i Cypern. Bogserbåtar förde Zenobia till Larnaca och hon ankrades upp en bit utanför hamnen. Varken Zenobias befälhavare eller bogseraren hade aktuella sjökort vilket gjorde att besättningen avvisades av hamnmyndigheterna.

M/S Zenobia sjunker den 7 juni 1980

Man fortsatte därför istället att försöka räta upp fartyget vilket man var framgångsrika med. Efter ett par dagar var slagsidan endast 10 grader men när man försökte få fartyget helt rät fick hon slagsida åt styrbord istället. Detta möjliggjorde för vatten att forsa in genom lotsporten. Fartyget hade redan den 2 juni evakuerat passagerare och besättning med livbåtar till ett tyskt containerfartyg. Passagerarna och besättningen var oskadda och kvar ombord var enbart kapten och en maskinist. Två hundar var även ombord, vilket tyvärr förolyckades när fartyget sjönk. Kapten, maskinist och bogserare for in till Larnaca för att fixa rätt tillstånd för att bogsera in fartyget men när man kom tillbaka till fartyget hade det sjunkit. Zenobia ligger idag med 90 graders slagsida babordssida och skrovet kan nås på endast 16 meter. Zenobias djupaste plats är 42 meter och det går att se vraket från flygen som landar på Larnacas flygplats. Fartyget har aldrig bärgats på grund av avsaknaden av pengar och andra formaliteter. Vraket är idag en populär plats för dykare och blev knappast mindre populärt när The Times utnämnde M/S Zenobia till ett av de bästa vrakfynden i världen.