Dyra båttillverkare

Till skillnad från andra varor som tenderar att bli billigare eller åtminstone prissättas likadant under en tioårsperiod, har marknaden för stora båtar blivit allt mer populär och därför har kostnaderna för större båtar skjutit i höjden.

Dyra båttillverkare

Detta visar en studie från 2018 av tidningen Båtnytt, där de har jämfört vad sju stycken långlivade båtmodeller har kostat 2006 respektive 2018. I samtliga fall har priserna stigit markant.

En exklusiv möjlighet

De dyra båttillverkarna väljer att fokusera på kvalitet före kvantitet. De säljer alltså hellre färre exemplar av fler modeller snarare än många exemplar av en och samma modell. Visserligen innebär detta att priserna på de större båtarna går upp, men för kunderna blir det också en möjlighet att vara någorlunda unika på marknaden. Den höga prissättningen har därför sin förklaring, då det i slutändan handlar om huruvida en båt är exklusiv eller inte. I bilindustrin har priserna snarare standardiserats och i vissa fall till och med blivit billigare. Dock går det inte att jämföra båtindustrin med bilindustrin då den senare har en mycket större marknad och således även en större efterfrågan. Visserligen finns det dyra, exklusiva bilar, men det finns även fler billigare alternativ på större bilar än vad det finns för större båtar.

Är industrin för större båtar mer hållbar än den för större bilar?

Inte nödvändigtvis. Detta är inte en fråga kring huruvida storbåtstillverkare väljer att producera för att bidra till en hållbar miljö. Snarare handlar det om att priserna för rostfritt stål och plast har blivit dyrare. Dock beror detta med största sannolikhet på att miljön och klimatet har tagits i allt större beaktande de senaste åren. Som en effekt av ett allt större hållbarhetstänk i samhället har priserna för rostfritt stål och plast stigit, men detta innebär inte att de större båttillverkarna agerar medvetet för att bygga båtarna i andra material som är mer hållbara. Det rör sig alltså inte endast om material. Jämför hur de större båtarna 2006 såg ut mot hur de ser ut idag. De modeller från 2006, exempelvis Ryds 23 WA som brukade kosta 423 000 kronor men som idag ligger på ett pris kring 479 000 kronor, har genomgått en förändring som är större än vad det kan verka. De större båtar som tillverkades 2006 var mycket enklare i designen i kontrast till dagens båtar som är utrustade med navigatorer, pentryn, teak och badbryggor. 23 WA brukade även tillverkas årligen, men idag tillverkas ca 10 stycken, vilket gör den mer exklusiv och åtråvärd för sin ägare.

Konkurrensen stiger i takt med priserna

Vissa anser att de limiterade tillverkningsvolymerna beror på att många båttillverkare tillverkar liknande båtar. Storbåtstillverkare i Norden bygger någorlunda likadant och detta leder till en osund konkurrens. Visserligen är detta sant, men det ligger fler faktorer bakom kring varför stora båtar tillverkas i mindre volymer idag än vad de tidigare har gjort. Förutom att det möjliggör för sina kunder att känna sig unika, blir varumärket dessutom mer exklusivt i kundernas ögon när de vet att det inte går att köpa många exemplar av samma sort. Det är en hel strategi och taktik bakom detta. Det handlar därför inte endast om att vara bättre än sina konkurrenter, utan även om att bygga sitt varumärke och skapa lojala kunder.

Konkurrensen stiger i takt med priserna