Hjulångaren General Slocum

General Slocum var en amerikansk hjulångare som byggdes i New York år 1891. Under hennes tid i service var hon med om en rad mindre olyckor, kollisioner och grundstötningar. Hjulångaren sjönk i East River år 1904 efter att en brand utbröt ombord.

Hjulångaren General Slocum

Dagen för denna olycka var General Slocum hyrd av St. Marks Evangelical Lutheran Church och ombord fanns det 1 342 människor ombord som skulle till en kyrklig årlig picknick. När branden utbröt och General Slocum sjönk så omkom uppskattningsvis 1 021 av de 1 342 människorna ombord. Detta gör denna fartygskatastrof till den näst värsta i fredstid i USA. General Slocum är det många som har god koll på, mycket tack vare att omständigheterna kring fartyget och branden ombord har blivit till flertalet böcker, filmer och pjäser.

General Slocum och hennes tid i service

 

General Slocum byggdes i Brooklyn på ett varv som hette Divine Burtis. Fartyget var helt i trä med tre däck och drevs av tre ångmaskiner som i sin tur drev två skovelhjul. General Slocum var ett stort fartyg som hade kapacitet för så mycket som 2 500 passagerare. Fartyget användes till utflykter runt omkring New York och det närliggande området. Som jag nämnde i inledningen så var fartyget med om en rad olika incidenter och den första skedde bara fyra månader efter hennes sjösättning. General Slocum gick då på grund och fick bogseras ut av bogserbåtar. År 1894 skedde flertalet olika incidenter. I juli åkte hon på en sandbank med hög fart vilket gjorde att elgeneratorn slutade att fungera. Månaden efteråt gick man på grund under en storm och alla passagerare fick föras över till ett annat fartyg. I september samma år kolliderade man med bogserbåten R.T Sayre vilket gjorde att General Slocum fick omfattande skador på sin styrningsanordning. I juli 1898 kolliderade man återigen men denna gång gick det betydligt bättre. År 1901 beskrivs det att ombord fanns ”900 fulla anarkister” som startade ett upplopp och försökte ta kontroll över fartyget. Detta lyckades inte och ett antal av dessa greps av polis. År 1902 gick man på grund och kunde inte ta sig loss. De 400 passagerarna fick övernatta utomhus medans man försökte få loss fartyget. Ett mycket olycksdrabbat fartyg med andra ord.

General Slocum och hennes tid i service

Branden

 

Nästa incident skulle ske den 15 juni 1904. Denna gång blev det dock allvarligt. Man lämnade hamn runt klockan 10 och bara kort därefter startade en brand i ett förvaringsutrymme. När detta skedde befann man sig i en sträcka med starka strömmar vilket gjorde att kapten inte kunde styra mot land. Man gav istället full fart framåt men branden spred sig snabbt och inom 30 minuter var hela fartyget brandhärjat. Man lyckades dock ta sig till ön North Brother Island men endast 321 människor kunde räddas av sjukvårdspersonalen på ön. Fem veckor innan denna olycka hade General Slocum inspekterats av U.S Steamboat Inspection Service (USSIS) och allt såg bra ut då. Kapten, förste styrman och även inspektören från USSIS befanns vara skyldig till olyckan. Kaptenen fick fängelse i tio år med motiveringen att underhållet hade brustit ombord. Bland annat gick det inte att använda flytvästarna, livbåtarna gick inte att lossa och den brandutrustningen som skulle kunna ha släckt branden medans den var minimal gick inte att använda. Vraket efter General Slocum renoverades och blev till ett lastfartyg, som även det sjönk år 1911. Ett mycket olycksdrabbat fartyg, minst sagt.