RMS Etruria

Tänker man på ödesbestämd lyxfartyg är det mest ofta RMS Titanic som kommer först. Eller RMS Lusitania som, trots att det var ett passagerarfartyg, torpederades av en tysk ubåt under första världskriget. Men vissa lyxiga fartyg, toppmoderna för sin tid, bara blir föråldrade. Så var det för Cunardlinjens ångfartyg RMS Etruria och RMS Umbria. Båda fartygen bröt hastighetsrekord i sin storhetstid. Men efter två decennier av service, tid och tekniska framsteg gjorde dem otidsenlig.

RMS Etruria
RMS Etruria

Cunardlinjens grundades av Samuel Cunard 1840 och har en lång historia av transatlantisk passagerare tjänst. Idag ägs Cunard Linjen av Carnival Corporation & plc. Under 1800-talet och tidig 1900-talet fanns det en enorm konkurrens mellan White Star linjen och Cunard Linjen för den transatlantiska handeln. Företagen försökte ständigt att överträffa varandra, både vad gäller hastighet och service. De första klassens hyttor och salonger blev allt mer lyxiga med varje nytt fartyg som byggdes. Förutom hyttan för första och andra klassens passagerare fanns det mellandäck för tredje klassens passagerare. Under kommando av kapten McMicken gjorde RMS Etruria sin jungfrufärd den 25 april 1885.

Beteckningen RMS betyder “Royal mail ship” och betyder att fartyget användes för att transportera post på kontrakt för det brittiska postkontoret. Storbritannien under sin tid som en viktig sjömakt hade ofta avtal med civila fartyg att tjänstgöra i en extra kapacitet vid behov.

1885, innan RMS Etruria hade gjort sin jungfrufärd ännu, chartrades skeppet till det brittiska Amiralitet, vilket betyder att det hyrdes ut på en kort tid då det fanns en möjlighet att den brittiska marinen skulle behöva extra fartyg.

Tekniska specifikationer

1884 byggdes RMS Etruria av John Elder & Co. i Glasgow, Skottland. Trots att det var ett ångfartyg hade RMS Etruria hjälp segel också. Fartyget var ett av de sista fartygen som hade segel som reserv till sina motorer. Hon hade en enda propeller och en toppfart på 19 knop (35 km / h), som var snabb för den tiden. När RMS Etruria byggdes och lanserades först var den högsta kvaliteten med den senaste tekniken. Den hade tre stora stålmaster för hjälp seglen och 2 tratten och 6 stycken samverkande compound ångmaskiner som den främsta framdrivningen.

En compound ångmaskinen, som först användes för lokomotivs, var en typ av ångmaskin som fungerade i flera faser. Det var betydlig mer kraftfull än tidigare motorer och var anledning till att fartyget satte många hastighetsrekord. 1901 var det ett av första fartygen som hade radio installerat. Propelleraxeln fungerade dock inte korrekt. Under en rutinkontroll hittade ingenjörerna sprickor i den och tvingades byta ut propelleraxeln. En annan gång brast det och måste bytas ut. Fartyget var till och med utrustat med kylmaskiner, en rejäl lyx för den perioden. I själva verket var RMS Etruria toppmodern för sin tid.

Slutet

Onsdagen 26 augusti 1908 skadades RMS Etruria hårt under en krock med ett annat fartyg. Och i oktober 1909 såldes resterna av fartyget som skrot. Till skillnad från andra berömda havsfartyg slutade RMS Etruria sin karriär på ett trist sätt. Kollisionen mellan RMS Etruria och en pråm var beklaglig hellre än dramatisk. Det största problemet med RMS Etruria var att fartyget helt enkelt inte längre var värt att reparera. Nyare och mer avancerade fartyg fanns tillgängliga.